Publikováno: Út, 01.03.2016
Každá obec či město jsou něčím výjimečné, každá má co nabídnout lidem, kteří se do Beskyd vydali za sportem či poznáním. A každá obec či město se mohou v oblasti cestovního ruchu zapojit do společných aktivit vedoucích ke kýženému cíli, a tou je prosperita celé oblasti. V oslovování turistů a prezentaci zajímavých míst i různých atraktivit nejsou města a obce samy, ale mohou se opřít o zkušenosti i možnosti Destinačního managementu turistické oblasti Beskydy-Valašsko. A právě ve spolupráci s ním mohou své snahy o zviditelnění podstatně zefektivnit a zároveň snížit finanční výdaje na individuální propagaci.
„Prezentujeme Beskydy jako celek a zároveň klademe důraz na individualitu jednotlivých míst," zdůrazňuje Monika Konvičná, ředitelka Destinačního managementu turistické oblasti Beskydy-Valašsko. „Klienti si k pobytu nejčastěji vybírají místo s příběhem, protože chtějí něco zažít a stoprocentně si pobyt v navštívené lokalitě užít. A my jsme tady kromě jiného od toho, abychom městům a obcím pomohli vytvořit produkt – příběh, který k nim přitáhne pozornost turistů."
Jednou z forem aktivního zapojení obcí do rozvoje cestovního ruchu v Beskydech je členství ve Fondu cestovního ruchu v turistické oblasti Beskydy-Valašsko, u jehož zrodu destinační management stál. Výsledkem roční činnosti fondu je zhruba půl milionu korun určených na propagaci turistické oblasti Beskydy-Valašsko a několik aktuálních projektů podporujících rozvoj cestovního ruchu. „K založení fondu nás vedla snaha zvýšit zájem turistů o Beskydy a také záměr měst a obcí společně ovlivňovat marketingové aktivity v dané lokalitě. Společná a cílená propagace této turistické oblasti byla a evidentně je nezbytná," objasňuje filozofii společného tahu na branku Monika Konvičná. A dodává, že fond, který je samostatnou a oddělenou součástí rozpočtu destinačního managementu, shromažďuje finanční prostředky použitelné k propagaci turistické oblasti Beskydy-Valašsko a ke spolufinancování projektů cestovního ruchu.
„Fond je otevřen každému, kdo chce spojit síly a prostředky na podporu cestovního ruchu v Beskydech. Důležité je to, že přispívatelé sami společně rozhodují o tom, jaké projekty z vložených prostředků podpoří. Aktuálně je schválena finanční podpora projektu TOP 10 cílů turistické oblasti Beskydy-Valašsko a projekt Kalendárium TOP kulturních a sportovních akcí v Beskydech a realizace map s tipy na výlety s názvem Pěšky po Beskydech," upřesňuje Zdeňka Leščišinová, předsedkyně správní rady fondu, s tím, že členové hradí příspěvek ve výši závislé na počtu obyvatel, na počtu lůžek v obci a na stanoveném stupni atraktivity obce. Konkrétní výši schvaluje valná hromada fondu, minimální výše příspěvku činí pět tisíc korun.
Monika Konvičná upozorňuje na fakt, že významným počinem fondu byla rovněž investice do realizace návštěvnické karty Beskydy Card. „Během 13 měsíců od vzniku karty evidujeme již více než šest tisíc jejich držitelů a v projektu je zapojeno více než 40 ubytovacích zařízení a více než 90 poskytovatelů služeb, jejichž počet se neustále zvyšuje. Úkolem karty, díky které mohou návštěvníci Beskyd využít mnohem širší nabídku produktů a služeb za zvýhodněných podmínek, je zvýšení návštěvnosti Beskyd, motivace k opakovaným návratům turistů do této destinace a k prodloužení doby pobytu. Beskydy Card zároveň prohlubuje spolupráci mezi zapojenými subjekty, bez níž by rozvoj cestovního ruchu byl velmi obtížný. Ceníme si toho, že do tohoto snažení se společně s námi nemalou měrou zapojuje čím dál tím víc podnikatelů, měst a obcí. Ti všichni vnímají společnou a cílenou propagaci Beskyd jako příležitost k rozvoji a rostoucí prosperitě," uzavírá Konvičná.